Veselīga uztura nozīme

Veselīgs, sabalansēts uzturs ir viens no vissvarīgākajiem faktoriem, kas ietekmē Tavu veselību, pašsajūtu un ķermeņa izskatu.

Tieši ēšana nosaka to, cik liels vai mazs Tu būsi. Ja uzņemsi vairāk kalorijas nekā patērē, Tu paliksi lielāks/a. Ja uzņemsi mazāk kalorijas nekā Tu patērē, Tu paliksi mazāks/a. Ja uzņemsi kalorijas pietiekamā daudzumā, Tu paliksi tāds, kāds esi tagad.

Tavs ķermenis pakļaujas šim “likumam” neatkarīgi no Tava tagadējā stāvokļa, vielmaiņas, ģenētikas utt. Protams, ka tam visam ir sava nozīme un teikšana, taču to, vai Tu sasniegsi savu sapņu augumu vai arī tas vienmēr paliks tikai sapnis – to nosaki tikai un vienīgi Tu pats. Viss ir atkarīgs no tā, cik pacietīgs būsi, cik kārtīgi ēdīsi un cik kārtīgi trenēsies. Jau no paša sākuma apzinies to, ka viss ir tikai Tavās rokās!

Visu nosaka uzņemto un patērēto kaloriju summa vai starpība, neatkarīgi no tava mērķa! (par uzturvielu proporcijām runāsim “Kaloriju aprēķināšana” rakstā, kurš ir atrodams raksta apakšā.)

Tu nevari uzaudzēt masu, ja neēd pietiekami daudz. Nav svarīgi, vai gribi dabūt muskuļus vai taukus. Ja neēdīsi vairāk, nekā patērē, Tu nepaliksi lielāks. Tu vari katru dienu ilgi un intensīvi cilāt svarus, bet ja Tu neuzņemsi vairāk kalorijas, nekā Tu patērē, Tava muskuļu masa neaugs.

Attiecīgi, ja katru dienu skriesi 10km, bet galu galā uzņemsi vairāk kalorijas, nekā iztērēsi, Tu nepaliksi tievāks. Ceru, ka tagad apzinies to, cik ēšana ir svarīga, lai sasniegtu savus mērķus.

Ok, sapratu. Bet ko tad īsti es vispār drīkstu ēst?!

Vispārīgi par ēšanas paradumiem

Pirms mēs ķeramies klāt klāt kaloriju un uzturvielu skaitīšanai, ir vairākas lietas, kuras Tu vari izdarīt jau tagad. Izslēdzot kaut vai dažus produktus no savas ēdienkartes, Tu potenciāli vari zaudēt X vai pat XX kilogramus liekā svara.

Kā jau daudzi noprot, viens no lielākajiem ļaunumiem ir “fast-food”, jeb visi burgerīši, frī, picas, kebabi un citi, lielā eļļas daudzumā, pagatavoti ēdieni. Pārsvarā šajos ēdienos ir liels daudzums piesātināto un trans tauku, tāpēc šie produkti būtu jālieto maksimāli reti.

Vēlviens milzīgs “ienaidnieks” mūsu ķermenim ir visi cukurotie dzērieni – limonādes, sulas, teju visi sīrupainie “kafijas” dzērienu utt. Šajos dzērienos ir milzīgs cukura daudzums, kas attiecīgi nozīmē milzīgu skaitu nevajadzīgu kaloriju.

Cilvēki joprojām diskutē, vai limonādes, kurās ir saldinātāji (zero cola, zero sprite utt) ir labākas par parstajām limonādēm ar cukuru.

Jā, tās varbūt nedod klāt kalorijas Tavam uzturam, bet pavisam noteikti šie dzērieni nav nekas veselīgs, tāpēc arī šie dzērieni būtu jālieto pēc iespējas retāk. Ja esi pieradis ikdienā dzert kaut ko garšīgu, iesaku nopirkt augstvērtīgu un garšīgu tēju vai kafiju. Tas būs neskaitāmas reizes veselīgāk.

Laikam ejot, tēja/kafija bez cukura šķitīs ar vien baudāmāka un garšīgāka. Sākumā ir grūti “atiet” no cukurotajiem dzērieniem (pats arī esmu bijis tur), bet ar laiku tas paliek par jaunu “normu”.

Nākamā lieta mūsu “melnajā” sarakstā ir saldumi. Gandrīz visi saldumi satur šausmīgu daudzumu nevajadzīgu kaloriju. (piemēram, viens lielais Twix satur aptuveni tik daudz kaloriju, kā viena veselīga un kārtīga pusdienu maltīte). Viens no visneveselīgākajiem saldumiem, diemžēl, ir saldējums (īpaši premium klases saldējumi).

Apēdot ~1kg saldējuma, Tu vari uzņemt gandrīz visas, konkrētajai dienai nepieciešamās kalorijas. Trakums, ne?

Vēl būtu vēlams atteikties arī no majonēzes, margarīniem, sviesta, taukainajiem krēmsieriem, brokastu pārslām (pat ja virsū ir rakstīts “Fitness” – tas parasti ir tikai acu apmānam un tur ir pilns ar cukur), jogurtiem (visiem, kuri ir saldi), čipšiem un visiem citiem produktiem, kuri satur lielu cukura vai tauku daudzumu.

Protams, tas nenozīmē, ka nekad vairs nevarēsi panašķēties un paēst neveselīgi. Pa retam drīkst apēst jebko, bet svarīgi ir tas, ko mēs ēdam ikdienā.

Ja ir liela vēlēšanās, vari atļauties apēst kaut ko garšīgu 1-2x nedēļā. Protams, saprātīgos daudzumus un ne jau visas dienas garumā. Bet tomēr seko līdzi tam, lai tas “pa retam” nekļūtu par ikdienu.

Fokusējies pārsvarā uz normāli un tradicionāli gatavotu ēdienu (tiek gatavots no svaigiem produktiem). Centies turēties pa gabalu no visādiem pusfabrikātiem (pelmeņiem, zivju pirkstiņiem utt).

Īsts ēdiens labāk “piepildīs” Tavu vēderu un radīs ilglaicīgāku sāta sajūtu, kā arī saturēs mazāk kaloriju, un saturēs nepieciešamās uzturvielas.

Pie reizes gribu pieminēt arī tos ēdienus, kuri ir pieejami lielā daļā restorānu/kafeinīcu. Lai arī ēdiens var šķist “tradicionāls un veselīgs”, ja tas tiek pagatavos lielā daudzumā eļļas, tad kaloriju ziņā tas nav diži labāks par jau iepriekš minētajamiem “junk-foods”.

Piemēram, tā garšīgā karbonādīte franču gaumē un krāsnī ceptiem kartupeļiem (kuri smuki spīd no eļļas) + biešu salātiņi ar majonēzi nebūt nav veselīga izvēle.

Sākotnēji tas prasa laiku un piedomāšanu, bet diezgan ātri Tu jau automātiski pamanīsi kas, no piedāvātā sortimenta, ir vai nav veselīgs kaloriju ziņā.

Jā, tas savā veidā limitē Tavas iespējas ēst ārpus mājas, bet ar vien vairāk parādās dažādas veselīgas vietas, kur var tikt pie +- laba ēdiena, un vienmēr ir iespēja sagatavot ēdienu sev līdzi. Tas būs draudzīgi gan maciņam, gan veselībai, gan vēderam :)

Apsveicami būs jau tas, ja no ikdienas uztura izslēgsi lielāko daļu no iepriekš minētā “junk-food”. Viens no lielākajiem mīnusiem visiem šiem neveselīgajiem ēdieniem ir tas, ka tie satur lielu skaitu kaloriju mazā daudzumā.

Vēl viens piemērs, lai šo visu ieliktu uzskatāmā perspektīvā – apēdot vienu lielo burgera komplektu (lielais burgers + lielie frī + lielais dzēriens), Tu būsi paēdis labi ja uz 3 vai 4 stundām, taču uzņemto kaloriju daudzums būs sasniedzis vismaz pusi vai pat vairāk no dienas normas!

Cilvēkam, kurš nekad iepriekš nav interesējies par fitnesu un veselīgu uzturu tas pat varētu neienākt prātā.

Kā jau iepriekš minēju, pa retam Tu vari uzēst dažādus gardumus, ja ļoti sakārojas, taču ir jāspēj savi apvaldīt un nedarīt to biežāk, kā 1-2 reizes nedēļā. Ar to es domāju apēst vienu šokolādi vai vidējo čipšu paciņu, vai picu, vai kaut ko citu, ko kārojās, nevis nopirkt 2l Colu, lielo čipšu paku, milzīgo šokolādes tāfeli, eklēru kasti un tad mierināt sevi, ka tā ir tikai 1. vai 2. reize šonedēļ. Viss ir jādara ar mēru. :)

Nobeigums

Iespējams, ka sākumā tas šķiet sarežģīti, taču iedomājies sevi savā sapņu ķermenī. Iztēlojies, cik labi Tu justos. Kā Tu pats/i skatītos uz sevi. Kā uz Tevi skatītos apkārtējie. Un tad izvēlies to, kas Tu būsi – noteicējs pār savu ķermeni, vai arī vienmēr paliksi vergs savām ēdiena kārībām?

Šajā rakstā mēs apskatījām veselīgas ēšanas pamatus un to, ko Tu vari mainīt jau šodien, lai sāktu dzīvot veselīgāk.

Nākamajā rakstā mēs sīkāk apskatīsim to, kā pareizi izrēķināt tieši savam ķermenim nepieciešamo kaloriju un uzturvielu daudzumu, lai šo procesu padarītu vēl efektīvāku un precīzāku.

Pat ja Tu nevēlies skaitīt kalorijas (kas ir saprotams), tad ļoti silti iesaku izmantot šajā rakstā pieejamo informāciju, un maksimāli samazināt “slikto” produktu patēriņu ikdienā.

Lielai daļai cilvēku ar šo vien pietiks, lai zaudētu X vai pat XX kilogramus liekā svara. Un es nerunāju par pāris kilogramiem, kurus neviens īsti neredz. Es runāju par tiem kilogramiem, kuri būs redzami un jūtami.

Nākamais raksts #1: Pareiza izpratne par veselīgu dzīvesveidu

Nākamais raksts #2: Nepieciešamo kaloriju aprēķināšana

DALĪTIES